Klassisk i sentrum - "DUO" - Åssiden Kirke
søn. 12. sep.
|Drammen
Etter nesten ett og et halvt år med Covid-19 pause starter Klassisk i Sentrum opp med helårsaktiviteter og regelmessige konserter i flere norske byer. Første konsert ut er i Åssiden kirke med Yejin Gil og Jan Bjøranger
Tid og sted
12. sep. 2021, 18:00 – 20:00
Drammen, Åkerveien 2, 3024 Drammen, Norge
Om arrangementet
Etter nesten ett og et halvt år med Covid-19 pause starter Klassisk i Sentrum opp med helårsaktiviteter og regelmessige konserter i flere norske byer.
Klikk HER for å kjøpe billett!
Vi har ambisjoner om etterhvert å reise rundt i ulike konstellasjoner av musikere, men vi starter opp med en som er kjent for mange, nemlig duoen med Yejin Gil og Jan Bjøranger og det er et flott program som blir med på turné denne gangen:
Johannes Brahms: FAE Scherzo i c-moll for fiolin og klavér Ludvig van Beethoven: Klavérsonate i A-dur opus 101 Pause Christian Sinding: Abendstimmung i G-dur opus 120, for fiolin og klaver Edvard Grieg: Sonate n 3 i c-moll op 45
Scherzoen var et ledd i et morsomt samarbeid mellom Brahms, Schumann og en av Schumanns studenter Albert Dietrich om å komponere en hyllest og gave til fiolinisten Joseph Joachim som var deres felles venn.
Motivet "Frei aber einsam" ( fri, men ensom) gir tonemotivet F-A-E som går igjennom hele sonaten som en rød tråd. Hver av komponistene skrev sine satser og scherzoen er altså Brahms´bidrag.
Monica Jangaard skriver slik om Balladen ( gjengitt med tekstforfatterens tillatelse):
I sorgen over foreldrenes død høsten 1875 fordypet Grieg seg i et arbeid som skulle resultere i hans største verk for klaver, Ballade, opus 24. Dette stort anlagte variasjonsverket er bygd over en folketone fra Valdres, «Den Nordlandske Bondestand». Den norske folketonesamleren Ludvig Mathias Lindeman nedtegnet folketonen etter Anders Nilsen Perlesteinsbakken fra Sør-Aurdal i Valdres i 1848, og ti år senere ble den publisert i bind 2 av hans samling «Ældre og nyere Norske Fjeldmelodier». Teksten til folketonen var skrevet av Kirstine Aas.
Sommeren 1875 tilbragte Nina og Edvard i Danmark, der Grieg blant annet overvar H. C. Andersens begravelse. Da de kom til Bergen i august var begge Griegs foreldrene alvorlig syke. Den 13. september døde faren Alexander, og allerede en drøy måned etter, den 23. oktober, døde moren Gesine. Dette ble harde slag for Grieg, og trolig var også forholdet til Nina vanskelig. I desember skriver Grieg til sin danske venn August Winding:
«Her sitter jeg nu ensom og forlatt i en usigelig grad. Du vet kanskje at jeg også måtte følge mor til hennes siste hvilested knapt 6 uker etter fars død, og jeg har siden den tid ikke kunnet samle meg til noe som helst. Livet og døden og evigheten, religionen og kunsten, alt danner tåkebilder for mitt indre blikk, som jeg ennå ikke er nådd frem til å kunne finne rede i.» - Edvard Grieg til August Winding 17. desember 1875.
Den sorgtunge folkemelodien appellerte til Grieg; han dukket nå ned i et arbeid som i løpet av vinteren ble til et stort anlagt verk med 14 variasjoner over temaet. Allerede i åpningen tegner Grieg opp et rikt harmonisk bilde og presenterer folkemelodien harmonisert med nedadgående kromatiske linjer i alle stemmer. De 14 variasjonene byr på store kontraster i tempo, dynamikk og rytmikk, og beveger seg fra dystre uttrykk til spenstige danserytmer.
Balladen ble fullført i Bergen våren 1876, etter at scenemusikken til Peer Gynt hadde hatt premiere på Christiania Theater, der Grieg for øvrig ikke var til stede.
Grieg hadde et sterkt forhold til Balladen hele livet, men maktet selv aldri å spille verket offentlig. Han spilte det kun én gang for direktøren i Petersforlaget, Max Abraham sommeren 1876. Den norske komponistkollegaen Iver Holter var til stede og beskrev det slik:
«Grieg la hele sin sjel i tolkningen, og da han var ferdig, var han ikke alene så legemlig anstrengt at han var badet i svette; han var dessuten så opprevet og rystet at han ikke på lenge kunne si et ord.»
Til Griegs overraskelse ble Max Abraham grepet av verket, og bestemte seg straks for å utgi det. Dette ble for øvrig starten på et tettere samarbeid mellom Grieg og forlagshuset Peters.
Grieg måtte imidlertid se langt etter internasjonal anerkjennelse av Balladen. I brev til vennen Gottfred Matthison-Hansen beklaget han seg over ikke å ha sett en eneste offentlig uttalelse om verket:
«Dette, ikke å skrive for hopen, har foruten sin lykke også sine fortvilede, motløse øyeblikk især for oss her oppe i Norden som rent ut lever blant et folk, som er «besatt» av folkelighet.» - Edvard Grieg til Gottfred Matthison-Hansen, fra Lofthus 10. februar 1878.
I 1898 opplevde Grieg pianisten Eugene d’Alberts fremføring av Balladen i Gewandhaus i Leipzig:
«… så glimrende, at den tok folk med storm. Tenk, hva dertil hører! Han hadde omtrent alle betingelser, både finhet og den store stil, den mektige stigning inntil det rene raseri. Og så efter dette skulle du hørt det vovende lange fermate på det dype Ess. Jeg tror han holdt den 1/2 minutt! Men virkningen var kolossal. Og, så avsluttet han den gamle, sørgelige vise så langsomt, stille og enkelt, at jeg selv ble helt betatt.» - Grieg til Frantz Beyer, 27. mars 1898.
I dag har Griegs Ballade i g-moll fått stor utbredelse og står på mange pianisters repertoar.
Christian Sindings Abendstimmung er et vakkert stykke musikk, originalt for fiolin og orkester, men finnes også i en versjon for fiolin og klavér.
Edvard Griegs sonate i c-moll er et strålende og storslått verk for klavér og fiolin. Sonaten er blant det kjæreste repertoaret som overhodet finnes for klavér og fiolin. Vi gleder oss til å avslutte konserten med denne.
Yejin Gil, klavér
Jan Bjøranger, fiolin
Om musikerne:
Yejin Gil er en fremragende, prisbelønnet pianist. Hun kombinerer teknisk brillians med musikalsk dybde i sin kompromissløse jakt på kunstnerisk autentisitet. Hun er like godt orientert i det klassiske og romantiske repertoaret som i verk fra det 20. og 21. århundre. Hennes strålende debut-CD med verk av Chin, Ligeti, Boulez og Messiaen vant "Coup de Coeur" 2014 av Académie Charles Cros og hennes Scriabin-album fra 2017 ble nominert til prisen for tyske platekritikere og International Classical Music Awards.
I løpet av de siste årene har Gil samarbeidet med komponister som Unsuk Chin, Pierre Boulez, Philippe Hurel, Heiner Goebbels, Helmut Oehring, Martin Matalon og Oscar Strasnoy og opptrådt med dirigenter som Kent Nagano, Hans Rotman, Steven Sloane, Alexander Merzyn og Joseph Bousso.
Hun har hatt solistoppgaver med orkestre som Hamburg Philharmoniker, Bochumer Symphoniker, MDR Synfonieorchester, Philharmonisches Orchester des Staatstheaters Cottbus, Berliner Symphoniker og Staatskapelle Halle, Percussions de Strasbourg, Ensemble Court-Circuit og Zafraan Ensemble.
Yejin opptrer stadig med musikere som Jörg Widmann, David Adorjan, Matthias Schorn, Jan Bjøranger, Nora Chastain, Lars Anders Tomter, Torleif Thedéen, Martin Löhr, Øyvind Gimse og Martin Funda.
I 2014 var hun "Artist in Residence" på Impuls-festivalen i Brussel, Berlin, Magdeburg og Halle, og spilte blant annet Bernsteins pianokonsert "The Age of Anxiety", og ble sendt direkte på MDR. Ved utgangen av 2015 ble hennes andre CD utgitt med et rent Mussorgsky-program, som kunne oppleves på en serie gjenganger i Frankrike og Tyskland.
Yejin Gil har hatt solistoppgaver på arrangementer som Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Thüringer Bachwochen, Klavier Festival Ruhr, Kasseler Musiktage, IFCP Festival New York, Frontiers Plus Birmingham, Young Euro Classic Berlin, International Piano Festival La Roque d'Anthéron, Acanthes Festival Metz, Tongyeong International Music Festival, Stavanger kammermusikkfestival og Virtuoso & belcanto festival i Lucca på scener som Grand Théâtre de Genève, Essen Philharmonie, Théâtre des Bouffes du Nord, Salle Cortot Paris, Weimarhalle, Konzerthaus Berlin og Seoul Arts Centre.
Hun gir jevnlig seminarer og masterclasses i Tyskland, USA, Storbritannia, Frankrike og Italia og er aktiv som jurymedlem ved internasjonale klaverkonkurranser.
Yejin Gil har konserteksamener fra Seoul Nasjonale Universitet og Folkwang Kunstuniversitet i Essen med utmerkelser.
Hun er også prisvinner i en rekke internasjonale konkurranser, inkludert Korea National Competition (førstepremie), Köhler-Osbahr-Wettbewerb (førstepremie) og Orléans Concours International (vinner og eneste finalist med fire hovedpremier: Prix Nadia Boulanger, Prix Albert Roussel, Prix Sacem, Prix Hitachi og spesialpris for beste tolkning av Philippe Hurels-stykket "Interstices").
Yejin Gil bor og jobber i Berlin.
Jan Bjøranger hører til i sjiktet blant Europas fremste fiolinister og ensembleledere.
Som grunnlegger og kunstnerisk leder for det anerkjente og prisbelønte orkesteret 1B1, der fokuset er å gjøre klassisk musikk tilgjengelig for et bredt publikum, har han bidratt til å etablere nye standarder for ensemble og orkesterspill. I den sammenheng omtaler Vanity Fair 1B1 som "et av de syv viktigste ensemblene på den klassiske scenen i dag"
Innspillingene av Griegs Suite fra Holbergs tid, og Mozarts Sinfonia Concertante i samspill med Lars Anders Tomter, blir av tysk og østerriksk presse omtalt som referenseinnspillinger. Grieginnspillingen ble dessuten belønnet med spellemannspris i 2014.
I tillegg til 1B1 har Jan Bjøranger ledet en rekke andre prominente ensembler, Inkludert Camerata Salzburg, Danmarks Radios Symfoniorkester og Kammerorkester, Göteborgs symfoniker, MDR Symfoniorkester, Det Norske Kammerorkester, Scottish Chamber Orchestra og TrondheimSolistene.
I samspill med musikere som Leif Ove Andsnes, Iona Brown, Yejin Gil, Christian Ihle Hadland, Benjamin Schmid, Clemens Hagen, Mariss Jansons, Phillippe Herreweghe og Kristjan Järvi har Bjøranger turnert over hele verden og spilt i saler som Carnegie Hall i New York, Suntory Hall i Tokyo, Große Musikvereinsaal i Wien og Royal Albert Hall i London.
Av komponistsamarbeider kan prosjekter med Arvo Pärt, Steve Reich, Piers Hellawell, Gija Kancheli, James MacMillan, Daniel Schnyder, Mark Anthony Turnage Hafli∂i Hallgrimsson og Rolf Wallin nevnes spesielt
Jan Bjøranger er lidenskapelig opptatt av utdanning og har undervist det meste av livet, Han er coach for dirigenter ved Universität der Künste i Berlin og leder dessuten forberedelsene av orkesterproduksjoner ved samme institusjon. Han er også assisterende kunstnerisk leder for festivalen Virtuoso & Belcanto i Lucca, Toscana siden 2016 og gir regelmessige mesterklasser over hele verden.
Jan Bjøranger spiller på en Domenicus Montagnana fiolin fra 1725 og er representert av Andreas Richter Cultural Consulting GmbH, Berlin
Jan Bjøranger bor og arbeider i Berlin