top of page

søn. 31. okt.

|

Drammen

Klassisk i sentrum - BARE FRANSK - Åssiden kirke

Yejin Gil og Jan Bjøranger fremfører flere franske topp-ti verk denne kvelden. Her er det mye å se fram til.

Registreringen er lukket
Se andre arrangementer
Klassisk i sentrum - BARE FRANSK - Åssiden kirke
Klassisk i sentrum - BARE FRANSK - Åssiden kirke

Tid og sted

31. okt. 2021, 18:00 – 20:00 CET

Drammen, Åkerveien 2, 3024 Drammen, Norge

Om arrangementet

Kjøp billett HER

Ikke før er vi ferdige med én turne så slipper vi en ny. Vi utvider også med flere spillesteder. 

Programmet denne gang tar oss til Frankrike: Vi får oppleve Claude Debussy, inspirert av verdensutstillingen i Paris ( 1889 ) og også hans møte med døden. Cesar Franck levendegjør kjærligheten i et abstrahert drama lik Amor og Psyke og Maurice Ravels udødelige "Pavane for en død prinsesse" står også på programmet.

Yejin Gil og Jan Bjøranger fremfører flere franske topp-ti verk denne gangen. Vi gleder oss til et snarlig gjensyn med dem!

--- ::: ---

PÅ PROGRAMMET:

Claude Debussy: Sonate for klavér og fiolin i G-dur 

Claude Debussy: Estampes  

Pause  

Maurice Ravel: Pavane pour une infante défunte 

Cesar Franck: Sonate i A-dur for klavér og fiolin

Yejin Gil, klavér

Jan Bjøranger, fiolin

--- ::: ---

OM VERKENE:  Claude Debussy hadde tenkt å skrive en syklus med seks sonater. Siden han var alvorlig syk, ble han tvunget til å avslutte med den tredje. Mens de to sonatene for cello og piano og fløyte, bratsj og harpe ble ferdigskrevet i 1915, et uvanlig fruktbart komposisjonsår, skapte fiolinsonaten vanskeligheter for komponisten året etter. Han slet spesielt med finalen, og kunne først sende verket til forlaget Durand i april 1917. Dens vanskelige fødsel blir snart glemt når man lytter til verket: "Det viser perfekt klassisisme og er fullt av liv", som komponisten selv bemerket. Sonaten er Debussy sitt siste verk og urfremføringen var hans siste offentlige opptreden. Sonaten har tre korte satser og tar ca 12 minutter å fremføre.

Allegro vivo

Intermède: Fantasque et léger

Finale: Très animé

--- ::: ---

Mange år tidligere, nærmere bestemt i 1903 ferdigstilte Debussy sitt tresatsige verk "Estampes" verket er inspirert av tre ulike inntrykk:  "Pagoder" (pagoder) refererer til indonesisk gamelan musikk som han opplevde under verdensutstillingen i Paris i 1889, da blant annet Eiffeltårnet ble oppført. En pagode er et indonesisk tempel.

"La soirée dans Grenade" (en aften i Granada) bruker arabiske skalaer og søker å fremkalle bilder av Granada, Spania. Den spanske komponisten Manuel de Falla sa om satsen: "Det er ikke en eneste tone som er lånt fra den spanske folkloren, og allikevel formidler komposisjonen landet på en beundringsverdig måte"  "Jardins sous la pluie" (hager i regn) beskriver en hage i byen Orbec i Normandie under et voldsomt regnvær. Gjennom stykket er det seksjoner som fremkaller lyden av vinden som blåser, et tordenvær raser og regndråper faller. Den bruker de franske folkemelodiene "Nous n'irons plus aux bois" og "Dodo, l'enfant do."

--- ::: ---

I følge Maurice Ravel selv skal den merkelige tittelen på det lille pianostykket som ble komponert i 1899, "Pavane pour une infante défunte", ikke tilskrives for stor betydning. Han valgte det hovedsakelig fordi han likte alliterasjonen den inneholdt. Samtidig var han enig i at musikken fremkaller "en pavane som en liten prinsesse en gang kunne ha danset ved det spanske hoffet". Etter premieren i 1902 oppnådde det enkle, men effektive stykket en enestående popularitet, ikke minst gjenspeilet i de mange arrangementene som ble laget av det, hvorav en av disse står på programmet i kveld.

Cesar Franck sin sonate i A-dur ble skrevet i 1886, da César Franck var 63 år, i bryllupsgave til den 28 år gamle fiolinisten Eugène Ysaÿe. Tjueåtte år tidligere, i 1858, hadde Franck lovet en fiolinsonate for Cosima von Bülow. Dette ble aldri noe av og det har blitt spekulert i om arbeidet Franck hadde gjort med dette ble lagt til side og til slutt havnet i sonaten han skrev for Ysaÿe i 1886. Verket har fire satser og hører til blant de aller viktigste verkene i litteraturen for klavér og fiolin.

(Tekstene er frie gjengivelser av informasjon tilgjengelig på internett)

--- ::: ---

OM MUSIKERNE:

Yejin Gil er en fremragende, prisbelønnet pianist. Hun kombinerer teknisk brillians med musikalsk dybde i sin kompromissløse jakt på kunstnerisk autentisitet og er like godt orientert i det klassiske og romantiske repertoaret som i verk fra det 20. og 21. århundre. Hennes strålende debut-CD med verk av Chin, Ligeti, Boulez og Messiaen vant "Coup de Coeur" 2014 av Académie Charles Cros og hennes Scriabin-album fra 2017 ble nominert til prisen for tyske platekritikere og International Classical Music Awards.

I løpet av de siste årene har Gil samarbeidet med komponister som Unsuk Chin, Pierre Boulez, Philippe Hurel, Heiner Goebbels, Helmut Oehring, Martin Matalon og Oscar Strasnoy og opptrådt med dirigenter som Kent Nagano, Hans Rotman, Steven Sloane, Alexander Merzyn og Joseph Bousso.

Hun har hatt solistoppgaver med orkestre som Hamburg Philharmoniker, Bochumer Symphoniker, MDR Synfonieorchester, Philharmonisches Orchester des Staatstheaters Cottbus, Berliner Symphoniker og Staatskapelle Halle, Percussions de Strasbourg, Ensemble Court-Circuit og Zafraan Ensemble.

Blant musikere hun opptrer med finner vi Jörg Widmann, David Adorjan, Matthias Schorn, Jan Bjøranger, Nora Chastain, Lars Anders Tomter, Torleif Thedéen, Martin Löhr, Øyvind Gimse og Martin Funda.

I 2014 var hun "Artist in Residence" på Impuls-festivalen i Brussel, Berlin, Magdeburg og Halle hvor hun blant annet framførte Bernsteins pianokonsert "The Age of Anxiety", en framføring som ble sendt direkte på MDR. Ved utgangen av 2015 ble hennes andre CD utgitt med et rent Mussorgsky-program.

Yejin Gil har hatt solistoppgaver ved Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Thüringer Bachwochen, Klavier Festival Ruhr, Kasseler Musiktage, IFCP Festival New York, Frontiers Plus Birmingham, Young Euro Classic Berlin, International Piano Festival La Roque d'Anthéron, Acanthes Festival Metz, Tongyeong International Music Festival, Stavanger kammermusikkfestival og Virtuoso & belcanto festival i Lucca på scener som Grand Théâtre de Genève, Essen Philharmonie, Théâtre des Bouffes du Nord, Salle Cortot Paris, Weimarhalle, Konzerthaus Berlin og Seoul Arts Centre.

Hun gir jevnlig seminarer og masterclasses i Tyskland, USA, Storbritannia, Frankrike og Italia og er aktiv som jurymedlem ved internasjonale klaverkonkurranser.

Yejin Gil er uteksaminert fra Seoul Nasjonale Universitet og Folkwang Kunstuniversitet i Essen med en rekke utmerkelser.

Hun er også prisvinner ved flere internasjonale konkurranser, inkludert Korea National Competition (førstepremie), Köhler-Osbahr-Wettbewerb (førstepremie) og Orléans Concours International (vinner og eneste finalist med fire hovedpremier: Prix Nadia Boulanger, Prix Albert Roussel, Prix Sacem, Prix Hitachi og spesialpris for beste tolkning av Philippe Hurels-stykket "Interstices").

Yejin Gil bor og arbeider i Berlin.

--- ::: ---

Jan Bjøranger hører til i sjiktet blant Europas fremste fiolinister og ensembleledere.

Som grunnlegger og kunstnerisk leder for det anerkjente og prisbelønte orkesteret 1B1, der fokuset er å gjøre klassisk musikk tilgjengelig for et bredt publikum, har han bidratt til å etablere nye standarder for ensemble og orkesterspill. I den sammenheng omtaler Vanity Fair 1B1 som "et av de syv viktigste ensemblene på den klassiske scenen i dag"

Innspillingene av Griegs Suite fra Holbergs tid, og Mozarts Sinfonia Concertante i samspill med Lars Anders Tomter, blir av tysk og østerriksk presse omtalt som referenseinnspillinger. Grieginnspillingen ble dessuten belønnet med spellemannspris i 2014.

I tillegg til 1B1 har Jan Bjøranger ledet en rekke andre prominente ensembler, Inkludert Camerata Salzburg, Danmarks Radios Symfoniorkester og Kammerorkester, Göteborgs symfoniker, MDR Symfoniorkester, Det Norske Kammerorkester, Scottish Chamber Orchestra og TrondheimSolistene.

I samspill med musikere som Leif Ove Andsnes, Iona Brown, Yejin Gil, Christian Ihle Hadland, Benjamin Schmid, Clemens Hagen, Mariss Jansons, Phillippe Herreweghe og Kristjan Järvi har Bjøranger turnert over hele verden og spilt i saler som Carnegie Hall i New York, Suntory Hall i Tokyo, Große Musikvereinsaal i Wien og Royal Albert Hall i London.

Av komponistsamarbeider kan prosjekter med Arvo Pärt, Steve Reich, Piers Hellawell, Gija Kancheli, James MacMillan, Daniel Schnyder, Mark Anthony Turnage Hafli∂i Hallgrimsson og Rolf Wallin nevnes spesielt

Jan Bjøranger er lidenskapelig opptatt av utdanning og har undervist det meste av livet, Han er coach for dirigenter ved Universität der Künste i Berlin og leder dessuten forberedelsene av orkesterproduksjoner ved samme institusjon. Han er også assisterende kunstnerisk leder for festivalen Virtuoso & Belcanto i Lucca, Toscana siden 2016 og gir regelmessige mesterklasser over hele verden.

Jan Bjøranger spiller på en Domenicus Montagnana fiolin fra 1725 og er representert av Andreas Richter Cultural Consulting GmbH, Berlin

Jan Bjøranger bor og arbeider i Berlin

Dele dette arrangementet

bottom of page